Je kent het waarschijnlijk wel. Elke dag kijk je op het bord naar de scores van jouw ultieme CrossFit rivaal. Die ene persoon die je keer op keer probeert te verslaan. En hij of zij jou. Op een positieve manier natuurlijk. Omdat je stiekem gewoon tegen elkaar opkijkt of hetzelfde gewicht wilt kunnen liften.

In onze box zijn er twee meiden die altijd hun uiterste best doen om mijn scores te verbeteren. Vooral omdat we op hetzelfde niveau zitten (anders is het immers knap lastig om je scores te ‘vergelijken’).

Een gezonde vorm van competitie is het eigenlijk. In die ‘competitie’ heb ik overigens maar weinig invloed. Omdat ik al om 07:00 uur ‘s ochtends train moet ik de zogenaamde ‘standaard’ zetten. Een bepaalde score die zij vervolgens (liever niet natuurlijk) kunnen verslaan. De ene keer lukt het ze, de andere keer niet.

CrossFit rivaal

Af en toe maak ik wel eens grapjes en noem ik ze mijn CrossFit rivalen. Maar onbewust heb ik ze juist ontzettend hard nodig. Waarom? Omdat zij me pushen. Ook al zijn ze niet eens bij mijn training.

Het is simpel: als ik aan het einde van de dag nog steeds ‘bovenaan’ het leaderboard wil staan dan moet ik ‘s ochtends alles geven om ervoor te zorgen dat zij me niet verslaan. Daarom zijn zij, naast mijn coach en mijn trainingsmaatjes, mijn meest belangrijke mede-CrossFitters. Waarom?

Een ‘rivaal’ maakt je beter
De indirecte competitie tussen ons zorgt ervoor dat we beter worden. We willen immers sneller zijn of meer kunnen liften. En daarom geven we net dat beetje extra. Een battle is eigenlijk alleen maar een extra vorm van motivatie!

Hij of zij zorgt ervoor dat je harder werkt
Head-to-head challenges zorgen ervoor dat je sneller wilt zijn dan de ander. Maar wat als je ‘rivaal’ helemaal niet bij je training aanwezig is? Tja, dan is daar altijd nog het resultaat op het whiteboard. Een soort van ‘time to beat’.

Als je die tijd wilt verslaan (hoe onmogelijk je dat ook acht) dan zul je onbewust nog veel harder gaan werken. Weten wat hij of zij heeft gedaan tijdens dezelfde workout zorgt ervoor dat je meer wilt.

Maar is met elkaar strijden eigenlijk niet veel leuker dan tegen elkaar? Ik denk van wel en ga de proef op de som nemen.

Team up!

Toen er onlangs een vriendschappelijke buddy competitie werd aangekondigd hoefde ik niet lang na te denken over mijn partner. De coaches hadden gezegd dat we op zoek moesten gaan naar onze ‘rivalen’. Dat liet ik me natuurlijk geen twee keer zeggen. Er was er eigenlijk maar eentje waar ik eigenlijk duidelijk een team mee moest vormen.

Zo gezegd, zo gedaan. Vandaag gaan we samen de battle tegen de andere teams aan. Waarom wij, als rivalen, naar mijn idee een goed team vormen?

We zitten op dezelfde lijn
Niet alleen qua niveau, maar zeker ook mentaal. We gaan vaak op dezelfde manier een workout in en geven altijd alles.

Elkaar aanmoedigen

We weten wanneer we elkaar motiveren
Ik houd vooral van geschreeuw tijdens dingen die ik haat (zoals bijvoorbeeld burpees of de assault bike). Dan moet ik echt even aangemoedigd worden om net even wat extra gas te geven. Schreeuwen tijdens het weightliften, handstand push ups, pull ups of wall balls hoeft wat mij betreft niet. Maar dat vind mijn ‘buddy’ wel weer fijn.

Het is goed dat we dat van elkaar weten, zodat we elkaar door de workout kunnen schreeuwen.

We coachen elkaar en communiceren
We kennen elkaars sterke en zwakke punten en slepen elkaar zodoende door de workout heen. Bovendien communiceren we met elkaar over hoe we een workout aanpakken.

Ook buiten de box gaan we met elkaar om
Wellicht wel een van de belangrijkste dingen: ook buiten de box (en dus de workouts) kunnen we het goed met elkaar vinden. Dat is – wat mij betreft – een van de belangrijkste voorwaarden om een goed team te vormen!

Lees ook: 

Vier redenen waarom CrossFit je mentaal sterker maakt 

Hoe mijn mentale handrem verdween door CrossFit

Vijf redenen waarom CrossFit vrienden echte vrienden zijn

De voordelen van jouw CrossFit training in de ochtend