CrossFit is voor mij, net als schrijven, een enorm goede uitlaatklep. Even hoef ik helemaal nergens aan te denken (behalve het tellen van mijn reps of het aantal kilo’s aan de barbell). Met gewichten smijten, wall balls, handstand push-ups en pull-ups doen of gewoon zo snel mogelijk roeien: ik vind het allemaal even leuk.

Als ik stress ervaar of een moeilijke periode heb (zoals bijvoorbeeld nu) dan ga ik het liefst knallen in mijn CrossFit box. In Lissabon doe ik dat bovendien elke ochtend om 07:00 uur. Momenteel schiet het trainen er door de huidige situatie eventjes bij in. Logisch ook. Toch zou ik me het liefst weer even in een CrossFit box begeven.

Goede uitlaatklep

CrossFit is simpelweg gewoon een goede uitlaatklep. Tijdens stress, moeilijke periodes of wat dan ook. Daar zijn eigenlijk verschillende redenen voor. In deze blogpost noem ik er vijf.

De community
Mijn CrossFit vrienden in Lissabon zijn binnen no-time ontzettend goede vrienden geworden. We steunen elkaar tijdens de gekke workouts van begin tot eind en we delen bovendien dezelfde hobby. Daardoor krijg je al gauw een band.

De stressvolle situaties waar je tijdens je CrossFit training mee te maken krijgt zorgen er zelfs voor dat die band nog veel groter wordt. Als je er even geen zin in hebt zorgen je trainingsmaatjes er wel voor dat je weer gemotiveerd raakt. Een win-win situatie!

Het zorgt voor een tevreden gevoel
Deze sluit eigenlijk al wel een beetje aan op wat ik hierboven noemde. Soms heb je absoluut geen zin om naar de box te gaan. Als je jezelf er toch naartoe sleept zul je merken dat je de box uiteindelijk met een tevreden gevoel verlaat. Een uur lang zet je je gevoelens (bijvoorbeeld stress of verdriet) eventjes uit tijdens een WOD.

CrossFit verveelt nooit

Het is nooit saai
De CrossFit workouts zijn nooit saai. Dat komt vooral omdat een training nooit hetzelfde is. Elke dag doe je iets anders. En dat zorgt ervoor dat je niet ‘gewend’ raakt aan een bepaalde workout of een oefening. Omdat het nooit hetzelfde is moet je wel goed opletten. Geen tijd om aan je stress of wat dan ook te denken dus!

Je kunt je frustraties kwijt
Zit je er even doorheen? Of ben je gewoon ontzettend kwaad? Smijten met barbells of slam balls kan helpen! Dat gevoel bij een PR zorgt vaak voor een ontzettend fijn gevoel. Bovendien roep je tijdens een training bepaalde krachten op: je bent sterker dan je denkt en dat zul je al gauw merken.

Je gebruikt je negatieve gedachten bovendien vaak om net iets meer gas te geven, net die paar kilo meer te liften. Een betere vorm van ‘benzine’ kun je je niet wensen. CrossFit zorgt er bovendien voor dat je altijd zult doorzetten. Je zet door wanneer anderen al zouden opgeven. En ja, dat kun je ook prima gebruiken in het dagelijks leven!

Er is altijd iets om aan te werken

Je werkt aan je ‘weaknesses’
Tijdens een CrossFit training werk je niet alleen aan dingen die je leuk vindt. Je zult ook dingen moeten doen die je minder goed liggen (in mijn geval bijvoorbeeld hardlopen). Maar doordat je eraan werkt zul je merken dat je uiteindelijk ‘allround’ beter wordt.

Er is altijd iets om aan te werken. Niet alleen in CrossFit, maar ook in het dagelijks leven. Alles kan altijd beter, sneller of mooier. Tja, we zijn eigenlijk nooit tevreden.

Lees ook:

Vier redenen waarom CrossFit je mentaal sterker maakt 

Hoe mijn mentale handrem verdween door CrossFit

Vijf redenen waarom CrossFit vrienden echte vrienden zijn

De voordelen van jouw CrossFit training in de ochtend